Skip to content

Hyvät yrityksen kotisivut

Hyvien ja ”parhaiden” kotisivujen ominaisuudet ja toimivuus voidaan ajatella toisaalta budjettikysymykseksi: Mitä enemmän olet valmis maksamaan, sitä enemmän saat.
Tämä ei ole kuitenkaan ihan täysin yksi ja ainoa totuus, vaikka niin varmasti moni väittää. Riippuu toki siitä, keneltä kysytään!

Millaiset ovat hyvät kotisivut?

Ja millaiset kotisivut ”riittää” yritykselle? Hyvin usein kuulemme pienelle yritykselle olevan tarpeen ”vain perussivut”, nopeasti ja helposti, ilman ”mitään ihmeellistä”. Mutta mitä se ”perus sivut” oikeastaan tarkoittaa? Se ei voi olla sitä, että luodaan muutaman hassun alasivun kokonaisuus kuvineen, joissa on listattu yrityksen palvelut ja yhteystiedot, ja heitetään ne verkkoon. Tällaisista sivuista ei ole oikeastaan mitään hyötyä. Ne eivät välttämättä löydy edes helposti Googlesta hakemalla, muuta kuin yrityksen tarkalla nimellä.

Toimivien kotisivujen vähimmäisvaatimukset

Niin pienen kuin suurenkin yrityksen kotisivujen perusominaisuuksiin kuuluu looginen ja helppokäyttöinen rakenne. Hyvä kotisivujen rakenne tarkoittaa lyhyesti sitä, että sivuilla on helppo navigoida edestakaisin sivuston eri osien välillä, ja että kaikki sivuston sisältämä tieto löytyy muutaman klikkauksen päästä. Lisäksi hyvät kotisivut ovat tietysti kivan näköiset, ja toimivat moitteettomasti eri laitteilla, kuten puhelimella ja tabletilla tietokoneen lisäksi.

Maailman upeimmillakaan kotisivuilla ei tietenkään tee kukaan yhtään mitään, jos sivut eivät löydy mistään. Erityisesti pienyritys hyötyy siitä, että kotisivut löytyvät helposti oleellisimmilla avainsanoilla Googlesta. Hakukonelöydettävyys ei ole oletus-ominaisuus: Sen eteen pitää tehdä töitä niin kotisivujen tekijän kuin sisällöntuottajan. Jos hakukoneoptimointi ei ole itsellesi tuttu juttu, pyydä kotisivuja tilatessasi apua myös sisällöntuotantoon verkkosivuille. Oikeilla tekstirakenteilla, kuvien optimoinnilla ja sanamuodoilla on mahdollista saada kotisivut löytymään tehokkaasti hakukoneista.

Hakukonenäkyvyys ei valitettavasti tule kuntoon myöskään kertatyöllä, vaan se on jatkuvaa ja muuttuvaa sivujen optimointia, netin sisällön ja hakukoneiden algoritmien muuttuessa jatkuvasti. Kotisivuja hankkiessa kannattaa siis pohtia myös hakukonepuolta jatkossa; oletko valmis tekemään työtä sen eteen? Jos et, tulisiko apua pyytää ulkopuoliselta ammattilaiselta tai miettiä hakukonemarkkinointia, jolla varmistaa löydettävyyttä?

Etsitkö kotisivujen toteuttajaa?

Toteutamme yritykselle kotisivuratkaisuja sekä sisällöntuotantoa verkkoteksteihin, mainontaan ja sosiaalisen mediaan. Huomioimme kaiken kokoisissa kotisivutoteutuksissa hakukonelöydettävyyteen ja helppokäyttöisyyteen liittyvät seikat; kotisivuja ei koskaan tehdä vain koska ”muillakin on” tai ”koska ne pitää olla, niin onpahan edes jotakin” -periaatteella, vaikka se olisin itsensä asiakkaan perustarve. Voimme puhua ”perussivuista” mutta kotisivut ovat aina yrityksen itsensä näköiset ja palvelevat hänen omia asiakkaitaan. Kotisivut eivät ole tusinatavaraa.

Ota yhteyttä!